Genetic bloom

2017

 

 

 

 

 

 

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Boulc'h & Schosseler

 

Installation

résine polyuréthane

silicone

matériaux mixtes

131 x 186 cm

pièce unique

Genetic Bloom owes its genesis to the Fukushima nuclear disaster in Japan in 2011, which is said to have led to a mutation of the local flora, as shown by numerous photographs that have popped up on the internet since 2015.


The installation consists of a vase and a bouquet of mutant flowers made up of reproductions of the famous "mutant daisies of Fukushima" alongside imaginary specimens, both credible and incredible. On the vase are sculpted organisms that maintain a
particular link with nuclear radiation: some resist it while others mutate. 

 

Based on the observation and reproduction of potentially irradiated flowers that have bloomed in Fukushima, these specimens, whose existence it is difficult to believe, are situated in an in-between, an intermediate space between the natural and the artificial. These flowers are doubly situated elsewhere: both in a distant place and in another territory, outside the usual structures.


Here, nature suffers from a sort of "biological jet-lag", its natural cycle is out of sync. This dysfunction causes the emergence of a parallel world, where the normal course of things dissolves.

Genetic Bloom doit son origine à la catastrophe nucléaire de Fukushima survenue au Japon en 2011, qui aurait entraîné une mutation de la flore locale comme en témoignent de nombreuses photographies apparues sur internet depuis 2015.


L’installation est constituée d'un vase et d'un bouquet de fleurs mutantes qui se compose de reproductions des fameuses marguerites mutantes de Fukushima côtoyant des spécimens imaginaires, à la fois crédibles et incroyables. Sur le vase sont sculptés des organismes entretenant un
lien particulier avec les radiations nucléaires : certains y résistent tandis que d’autres mutent. 

 

Basé sur l’observation et la reproduction des fleurs potentiellement irradiées ayant éclos à Fukushima, ces spécimens dont il est difficile de croire à l’existence se situent dans un entre-deux, un espace intermédiaire entre ce qui relève du domaine du naturel et de l’artificiel. Ces fleurs se situent doublement ailleurs : à la fois dans un lieu lointain et dans un territoire autre, hors des structures habituelles.


La nature souffre ici d’une sorte de « jet-lag biologique », son cycle naturel est désynchronisé. Ce dysfonctionnement provoque l’éclosion d’un monde parallèle, où le cours normal des choses se dissout.

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Charlotte Boulc'h / charlotte.boulch@gmail.com / © 2013  

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