Exposition

Disparition

25.02.20 - 02.03.20

​​

Porte des Allemands, Metz (57)

Exposition

L'île aux cochons

28.01.20 - 25.03.20

​​

College les Avrils, Saint-Mihiel (55)

Exposition hors-les-murs du Frac Lorraine

2020_LileauxcochonFrac_Livret-web-1.jpg

Publication 

 

Revue Gros gris
N°5: Disparition

​​

Lancement de la revue

12 décembre 2019
CEAACStrasbourg.

revue%20gros%20gris%205_disparition_edit

Publication 

 

Revue Gros gris
N°4: Duel 

​​

Lancement de la revue

25 Janvier 2019

Syndicat Potentiel, Strasbourg

gg4_revue_01-couverture-gris_edited.jpg

Dans le cadre du Congrès annuel des universités d’art du Canada (UAAC)

Panel New Directions in Ecocritical Art and History

Conférence

Monstrous entities in Contemporary Art, a response to the need to renegotiate natural categories

25 Octobre 2018

University of Waterloo

Waterloo, Ontario, CANADA

Résumé du panel disponible en suivant ce lien 

Résumé

In the last two centuries, the development of industrial and scientific knowledge has dramatically altered our perception and understanding of living beings. Today, the relationship between human behaviour and the environment is in the process of being radically--and unprecedentedly--transformed. The changes that have gripped the world since the industrial and biological revolution have altered the symbolic value of artistic representations of animal and plant life. There is thus, today, an urgent need to redefines the aesthetic, philosophical and sociological aspects of the utilisation of these figures within the field of contemporary art.

Though really existent biological animals have always played an important role in the history of art, their presence has not historically precluded the proliferation of representations of “hybrid creatures,” such as those of gryphons or centaurs. And while hybrid animals are sometimes thought of as a historical phenomena, it can be argued that their importance to artistic
discourses has in fact increased over the past forty years--part of a broader trend of new creations in the field of contemporary art motivated by the desire to renegotiate natural categories. For example, by deploying the figure of the hybrid animal, some contemporary artists (like, for exemple, Pierre Huyghe, Thomas Grünfeld, Patricia Piccinini...) question the impact of mechanization, call into question the technicist imaginary, mock industrial rationality, or even imagine the possible impact of bio-genetic manipulations in the future.

The objective of this presentation is to analyze the conceptual approaches and formal strategies used by selected artists; with the goal of situating their work in relation to our current socio-political milieu.

Conférence

Naturalisation et représentation : Métaphores artistiques contemporaines de l'exploitation industrielle de l'animal

13 Novembre 2018

Muséum d'Histoire Naturelle

Marseille, France

Résumé

Alors que l'emprise de l'Homme sur la Nature semble totale, cette communication se propose d'étudier comment l'animal naturalisé est réinvesti symboliquement par les artistes contemporains. Ces derniers s'intéressent notamment aux conditions d'existence et aux droits animaux. Quels liens entre mécanisation du travail en Occident, démantèlement formel et symbolique du corps animal, reconstruction via la taxidermie et déconstruction de la société industrielle ? Il s'agira d'observer comment les diverses analogies et métaphores, que des artistes mettent en oeuvre, permettent de questionner l'instrumentalisation du vivant sur les plans historiques, éthiques, symboliques et politiques.

Publication 

 

Archives du futur. Pour une culture nucléaire. 

Présentation du livre 

Mercredi 17 Octobre 2018

Centrale for Contemporary Art

Bruxelles, Belgique

Publication 

 

Archives du futur. Pour une culture nucléaire. 

Présentation du livre 

Mercredi 17 Octobre 2018

Centrale for Contemporary Art

Bruxelles, Belgique

Publication 

 

Archives du futur. Pour une culture nucléaire. 

Présentation du livre 

Mercredi 17 Octobre 2018

Centrale for Contemporary Art

Bruxelles, Belgique

Dans le cadre du Congrès annuel des universités d’art du Canada (UAAC)

Panel 49: Un Bestiaire post-écocide

Conférence

Qu’avons-nous fait de l’animal et qu’allons-nous en faire ?

13 Octobre 2017

Centre for Arts and Creativity

Banff, CANADA

Résumé du panel disponible en suivant ce lien (p.130-133)

JET LAG / OUT OF SYNC

Triennale Jeune Création Luxembourg et Grande Région

30.06 - 27.08.17

téléchargement dossier de presse 

Journée d'études

NATURALISATION ET REPRÉSENTATION ANIMALE

Tradition et usages contemporains

Cité du Livre d'Aix-en-Provence

Conférence

30.06 

téléchargement du Programme complet

 

 

Télécharger le Flyer

 

Télécharger le programme du colloque ( 13 février )

 

 

 

 

 

 

 

 





Please reload

Please reload

Please reload

Charlotte Boulc'h / charlotte.boulch@gmail.com / © 2013  

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now